aapjes kijken - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu aapjes kijken - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu

aapjes kijken

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Minke

18 Februari 2014 | Nederland, Oosterwolde

Dag 4 18 februari 2014

Gisteravond hebben we lekker gegeten in een panorama restaurant. Veel uitzicht hebben we niet gehad maar het eten was prima. Vanmorgen wakker gworden met de zon al volop in onze kamer. Het is de hele dag zo tussen de 25 en 28 graden geweest. We zijn met een jeep Jaipur uitgereden naar het platte land. Onze eerste stop was bij een hondenfokkerij. Prachtig gelegen tussen de lommerijke velden in met de bergen op de achtergrond. Het deed een beetje Frans, bourgondisch aan. Daar hebben we lekker koffie gedronken in de tuin. Het was er echt heeel erg rustig als je net de stad uit bent. Er vlogen mooie parkieten of papagaaien rond. Vanaf daar zijn we verder gegaan op een houten kar die getrokken werd door een Dromedaris. Bijzonder beesten zijn het toch, ze kijken met zo´n narcistische blik in hiun ogen op je neer. Grommen kunnen ze ook dat is een heel laag geluid. We zijn bij een dorpje gstopt waar we eerst een kijkje konden nemen in een school. Voor de dag begint zitten de kinderen allemaal buiten netjes op een rij op het schoolplein. Daar doen ze een gezamelijk gebed alvorens ze naar hun klas gaan. Een klaslokaal kan je de ruimte niet noemen zo klein is het en ook daar zitten de kinderen op de grond. Het dorp bestaat voornamelijk uit boeren bevolking. Deze boeren hebben het alleen maar druk als ze moeten zaaien, poten en oogsten. In de tussentijd doen ze wat klusjes om het huis en om de 5 dagen hebben ze feest dan dansen en zingen ze wat. De vrouwen in India lopen allemaal nog traditioneel gekleed, de mannen niet. Daarom hebben we ook meer foto´s van vrouwen gemaakt. De dorpen zien er erg smerig en rommelig uit. de mensen zijn erg tevreden met hun bestaan en zijn erg relaxed en vriendelijk. In het tweede dorp dat we bezochten hebben de vrouwen nog gedanst voor en met ons. Niet met mij maar met andere vrijwilligers. Het spreekt vanzelf dat alles nog heel primitief gaat. Water komt er bijvoorbeeld uit een put. Na het bezoek aan het tweede dorp weer terug naar de hondenfokkerij. Daar hebben we weer lekker in het zonnetje in de tuin gezeten en een geweldige lunch genoten. Het was vegetarisch met allemaal producten uit de eigen tuin. Op de terugweg naar Jaipur zijn we nog bij de monkey tempel geweest. Het zijn echt schitterende gebouwen maar vanbinnen stelde het niet veel voor. De apen waren minder brutaal dan in andere landen waar we ze tegen zijn gekomen. Het is echt jammer dat de Indieers hun eigen land zo vervuilen. Overal zie je afval liggen en apenstront. Het water in een waterput was gifgroen met allemaal patflessen er in. De apen waren erg leuk. De terugtocht door Jaipur was weer van wereldklasse. Het is echt elke keer een avontuur om door het verkeer heen te komen. Er zijn geen verkeersregels waarschijnlijk alleen maar vage richtlijnen waar niemand zich iets van aan trekt. Regelmatig denken tegenliggers meer recht te hebben op onze weghelft. We zagen een bromfietser met een actieve doodswens tegen het verkeer in oversteken en het gaat allemaal goed. We hebben weer de meest vreemd opgeladen vrachtwagens, bromfietsen en riksja´s gezien. Om 18.00 uur zijn we naar een bioscoop geweest. Deze was inmens groot en erg mooi van binnen. Uiteraard draaide er een bollywood film, We hebben hem uitgekeken tot aan de pauze en toen hadden we wel genoeg gezien. Vanavond hebben in een restaurant gegeten die uitsluitend voedsel uit de streek serveert. We kregen een plate met de gangbare pannenkoekjes en rijst en 5 verschillende gerechtjes. Het eten was erg lekker maar voor Minke een beetje te scherp dat was wel jammer. De ritjes in de tuc tuc waren weer geweldig.

• 18 Februari 2014 - 19:07

Joke:

zo we konden lezen hebben jullie 2 mooie dagen gehad. ronald het valt me wel wat tegen van jou dat je
    niet even mee hebt gedaan met het dansen .we wensen jullie nog veel plezier toe de komende dagen
    groeten van ons.

• 19 Februari 2014 - 14:32

Antonio Platjero:

Jullie hebben lekker gegeten in een panoramarestaurant, maar........en nu komt het, jullie hadden geen uitzicht.
    Ik heb het even opgezocht, maar een panorama heeft echt de betekenis groothoekig zicht, dat betekend dat je veel ziet. Niet dat je kunt zien wat je buren te eten hebben besteld, maar dat je ver kunt kijken over de stad, of de natuur, etc. Ergo jullie hebben gegeten in een gewoon restaurant, maar alles was wat duurder, omdat het een panoramarestaurant werd genoemd. Jullie laten je neppen, het geld uit de zak kloppen door een stelletje geslepen indianen, een panoramarestaurant zonder panorama is als een leeuw met een kunstgebit, een lange broek zonder pijpen, een t.b.s.'er met een geweten, of een verstandelijk beperkt medemens met een IQ van 200, m.a.w. dat bestaat niet. Dus let a.u.b. een beetje op en bezorg Nederlanders niet de naam van zachtgekookte eitjes, een stelletje ongeletterde droefpoepers, want ik weet dat jullie veel meer in jullie mars hebben. Ronald kennen ze bijvoorbeeld al in India, daar noemen ze hem "De Honkbalman." Ik snapte daar helemaal niets van, want ik heb Ronald op veel kunnen betrappen, maar nog nooit op sportieve aspiraties, Ronald heeft sowieso een hekel aan zweten en hijgen als daar geen noodzaak tie is en die is er zelden kan ik je verzekeren. Maar goed, ik vroeg dus aan die indiaan, waarom "Honkbalman?"
    Nou zei'ie, ik heb het ook maar van horen zeggen, maar er wordt beweerd dat hij zijn knuppel en ballen altijd bij zich heeft en als hij zijn knuppel tevoorschijn haalt komt er geheid een homerun uit. Ik heb het maar gelaten voor wat het is, ik kan daar niet over oordelen en dan moet je er ook geen mening over hebben. We hebben hier in Nederland de olympische koorts voor wat betreft het schaatsen. We pikken alle medailles in en nu zijn de andere landen kwaad en wilden niet meer mee doen op de 10 kilometer. ik dacht ik begin even over schaatsen, dat is wel lekker bij temperaturen van om en nabij de 28 C.
    Je schrijft ook dat er parkieten rond vliegen en ook papegaaien, zou je eens willen opletten of er één is die wat Nederlands praat, want mijn buurman is de zijne kwijt. Dat is ook weer zo'n raar verhaal, die mensen zijn heel christelijk, echt heel christelijk, soms zitten ze op zondag de hele dag in de kerk en als de koster de kerk dan om 12.00 uur 's nachts wil afsluiten, willen ze er nog niet uit. Dan moet de M.E. weer uitrukken, om ze de kerk uit te zetten, een heel gedonder. Maar goed ze hadden dus een papegaai en dat beest vloekt als een bootwerker, echt niet normaal, die heeft een vocabulaire daar zou Mark Rutte jaloers op worden. Ik heb mijn buurman gevraagd, hoe dat kan, dat hij zo'n papegaai heeft en zijn verklaring is dat het de duivel is. Die komt in veel gedaanten voor en nu dus als papegaai en zolang hij hier is kan hij geen rottigheid in de rest van de wereld uit halen, vertelde hij me. Hoe verklaar je dan die rottigheid in bijvoorbeeld Syrië, vroeg ik hem. Nou dat is heel simpel, zei hij, daar kan hij dus niets uitvreten, want je wil niet weten wat daar anders voor ellende zou zijn, tien keer zo erg, nu valt het relatief nog wel mee zei hij. Ik spreek mijn buurman niet zo heel vaak, dat kan ik weer niet aan, maar eergisteren schoot hij me aan en vertelde dat zijn papegaai was ontsnapt. En nu is hij heel erg bang voor de implicaties die dat heeft. Dus als je een vloekende papegaai ziet en je vangt hem, heb je de duivel te grazen genomen, succes.
    Ik ben blij dat jullie zo genieten, maar misschien is het een goed idee dat jullie al die rotzooi een beetje opruimen die je overal ziet liggen, zie het als een soort vrijwilligerswerk, dat schijnt tegenwoordig heel populair te zijn als vrijetijdsbesteding. Ik denk aan jullie en hou hier de boel voor jullie in de gaten.
    Die maharadja had nog een paar stevige Nubiërs met van die grote kromzwaarden achter jullie aangestuurd, maar die zijn al onschadelijk gemaakt door Geert W., die vroeg ze of ze graag net zulke blonde haren wilden als hij. Dat schijnt hij op een manier gevraagd te hebben die ze angst aan joeg, want ze zijn onmiddellijk op de vlucht geslagen. Hoe staat het daar met de tolerantie t.a.v. homo's?

Los groetos,

Antonio.