van Jaipur naar Agra - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu van Jaipur naar Agra - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu

van Jaipur naar Agra

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Minke

20 Februari 2014 | Nederland, Oosterwolde

Dag 5 19 februari 2014

Ik kan het niet langer volhouden, het is echt tijd voor smerige verhalen. Dat begon gisteren al op de `kamelenkar`. De koetsier houdt de hele tijd de staart van de dromedaris vast zodat de staart niet bij de passagiers en hemzelf in het gezicht slaat. Op een gegeven moment houdt hij zijn hand op en biedt hij een paar mooie bruine balletjes als zijnde snoepjes aan. Hij heeft ze dan gewoon in zijn hand. We trappen er natuurlijk niet in maar de Dromedaris keutels waren wel erg mooi rond van vorm daar heeft hij vast lang voor moeten oefenen. Mijn gehakt ballen zijn minder mooi van vorm. Tijdens onze reisjes door de binnenlanden hadden we al vaker gezien dat de koeienvlaaien te drogen werden gelegd langs de weg op muurtjes enzo. Navraag bij de reisleider leerde dat deze perfect rond worden gemaakt en dat doen de mensen met de hand. Later zag ik nog een vrouw heerlijk zitten knaaien in een berg poep. Beetje water er bij om goed te kunnen kneden. (het deed mij denken aan met je blote voeten in de honden poep staan zodat tussen je tenen omhoog komt) De vlaaien worden gebruikt als brandstof om op te koken. De as gebruiken ze dan weer om hun tanden mee te poetsen. Tot slot nog even. Toen we Agra binnen kwamen rijden zagen we een man in een meer zijn hoop laten varen terwijl hij zijn handen in het water aan het wassen was.........Vandaag was een reisdag. We zijn met de bus naar Agra gereden. Onderweg zijn we gestopt bij Fatahpur Sikri een verlaten keizerstad. Dit is een immens groot fort aandoende bouwwerk. De keizer(Akbar) had 4000 vrouwen waarvan 3 vrouwen de belangrijkste waren. Deze vrouwen hadden allemaal hun eigen vertrekken. De vrouwen hadden verschillende geloven, Hindoe, Moslim en Christen. De Hindoe vrouw had hem een kind geschonken (een zoon) en die had dan ook verre weg de grootste vertrekken. Het was allemaal heel erg indrukwekkend. De hele `stad` is opgetrokken uit terracotta-kleurig zandsteen. Aansluitend zijn we doorgelopen naar de Jama Masjid (grote Moskee). Rond de moskee liepen een heleboel mensen die wat aan je wilde verkopen, soms beleven ze achtervolgen. Er zijn daar ook veel zakkenrollers maar wij hadden alles van waarde in de bus gelaten. De moskee heeft de grootste toegangspoort van heel Azie en heeft niet de traditionele vorm zoals wij die kennen. De moskee was erg mooi en ietsje sierlijker van uitvoering dan de keizer stad. Ergens binnen de muren van de moskee lag iemand in een speciale ruimte opgebaard. Om daar langs te mogen lopen moesten we een hoofddeksel op. Deze leken meer op een slamandje om het water uit te laten lekken dan op een hoofddeksel. Ze waren ook nog eens heel klein dus dat zag er alleemaal weer piccobello uit. De lunch hebben we weer buiten genoten lekker in een mooie tuin in het zonnetje. Nu zijn we inmiddels in Agra. We hebben een klein stukje van de stad gezien. We dachten dat Jaipur smerig was maar bij Agra vergeleken was het een cleane frisse stad.

• 20 Februari 2014 - 06:08

Carin:

Nou dat is echt een verhaal dat mijn kalfjeshart goed doet. Have fun. CenA

• 20 Februari 2014 - 09:46

Ilse:

Haha mooi verhaal hoor wat zal jij genoten hebben pa om dit te kunnen en mogen typen ;-) kan je vertellen dat we op dit moment ook erg mooi weer hebben lekker puh! Hihi zou zeggen geniet van jullie mooie en frisse avonturen.. liefs van ons

• 20 Februari 2014 - 15:44

Gerwin Kalf:

HaHa wat mooi verteld pa :P Maar erg leuk om te lezen dat jullie het erg naar jullie zin hebben!! :D
    En zoals altijd weer hele mooie foto's!

doeggg

Gerwin, Ruby en Éowyn

• 20 Februari 2014 - 20:30

Gerhardina En Jacko:

Hallo oom en tante

Wat ontzettend leuk om al die verhalen te kunnen lezen, genieten we toch een beetje met jullie mee
    nou wacht met spanning op de volgende avonturen die jullie gaan beleven.
    geniet er nog maar lekker van

groetjes gerhardina en jacko

• 21 Februari 2014 - 02:29

Allyson:

Hallo vakantiegangers. Leuk dat jullie het goed naar je zin hebben. Mooie foto's en leuke verhalen! Maak ook een foto van een maaltijd. Ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n indiaas gerecht :-). Genietze nog en tot de volgende verhaal. Groetjes, Allyson

• 21 Februari 2014 - 20:23

René:

Wat beschrijf je het weer beeldend, ik zie zo de stront tussen de tenen doorkomen. Jullie genieten er weer goed van en dat is prachtig. Mooie belevenissen en voor het thuisfront heerlijk om te lezen. Wij blijven het volgen. groeten van ons, René

• 21 Februari 2014 - 20:51

Antonio Platjero:

Geachte Poepoloog,

Ik heb altijd wel gedacht dat we ergens raakvlakken hadden en zie het komt er uit. Je bent ontzettend geïntrigeerd door allerlei vormen van poep en dat niet alleen, het enthousiasme waarmee je het te berde brengt, maakt duidelijk dat je je kern hebt gevonden. Zelf vond ik het ook altijd heerlijk om met een takje door de koeienvla te roeren, daar zaten vaak van die mooie gekleurde vliegen op. Ook mij intrigeerde het mateloos, ik begrijp nu ook wat je op het werk bedoelde met uitdrukkingen als "met stront gooien", "de beerput openen", "je motor in de poep rijden" en beter één drol van jouw in mijn hand, dan tien van een olifant" Poep is een interessante, maar onderschatte materie, daar moeten we het maar eens over hebben. Het is een interessant land, met veel mogelijkheden en ook veel bezienswaardigheden. Jullie mochten ook met slabakjes langs een een dood persoon lopen, ook daar vind je vaak van die mooi gekleurde vliegen, hebben jullie nog gezien? Die slabakjes was dat een soort bescherming, bijvoorbeeld tegen zakkenrollers? Wat ik me trouwens nog afvroeg uit een eerder verslag, die hondenfokkerij, waar lullie zulke aangename momenten hebben doorgebracht, is dat voor leuke huisdieren, of voor de consumptie. Ben ik gewoon benieuwd naar. Ik hoop dat jullie met volle teugen blijven genieten en we spreken elkaar weer als jullie terug zijn en dat duurt nog een hele tijd.

Los Groetos, Antonio

• 22 Februari 2014 - 05:46

Ronald En Minke Kalf:

het waren Duitse herders en die zijn voor de verkoop als huis of bewakingshond