Rhino´s - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu Rhino´s - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu

Rhino´s

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Minke

02 Maart 2014 | Nederland, Oosterwolde

Dag 11 25 februari 2014
Chitwan NP staat bekent om de neushoorns en de krokodillen. Natuurlijk komen er ook tijgers voor en apen, beren en honderden verschillende vogels maar de neushoorns en krokodillen zijn de publieks trekkers. Vanmorgen stond er een jungle tocht gepland. Het eerste stuk met een kano de rivier af en daarna een wandeling door het oerwoud. De kano was redelijk stabiel, het was een uitgeholde boomstam. Het was eigenlijk meer punteren wat er werd gedaan. Wij zaten confortabel niks anders te doen dan om ons heen kijken. We hebben minimaal 10 krokodillen gezien de meesten net met de ogen boven water. Er was er eentje die speciaal voor ons op de kant lag te zonnen zodat wij hem goed konden bekijken. We hebben veel soorten ijsvogels gezien en pauwen. Natuurlijk mochten ook de apen niet ontbreken. Onze tocht eindigde veel te vroeg bij een olifantenfarm.We hebben daar een boel jonge olifanten gezien. Ze stonden netjes op een rij aan de ketting. Wij waren vroeg want smorgens om 10.00 uur gaan ze de jungle in en 0m 16.00 uur zijn ze weer terug. de jungle tocht te voet viel wat tegen want we hebben weinig gezien maar wel een neushoorn. HIj stond wel wat ver weg tussen de bomen. Herten hebben we ook nog gezien. Die zijn wel wat anders dan bij ons in het hertenkamp. ´smiddag hadden we een jungletocht per olifant. We zaten met zijn vieren in een bakje, niet erg gmakkelijk maar wel hoog. Tijdens deze tocht is ons iets bijzonders overkomen. Op een gegeven moment hoorden we allemaal mensen (olifanten chauffeurs) naar elkaar roepen. Onze olifant was iedere keer wat traag en had veel aansporing nodig maar nu was hij enorm snel. In een mum van tijd stond hij anders om. We liepen naar een stuk open terrein die we net hadden over gestoken. We waren net op tijd om een neushoorn met jong uit het bos te zien komen. We kregen ruimschoots de tijd om ze te fotograferen.. Inmiddels kwamen er steeds meer olifanten en werden de neushoorns steeds meer ingesloten. Op een gegeven moment stond een olifant pal tegenover de neushoorn. Dat vonden ze allebei geen toffe situatie, de ene gromde de ander tetterde. Het was een sneu gezicht om deze beesten zo opgejaagd te zien worden. Naderhand hebben we weer pauwen en herten om te bekijken. De herten waren heel dichtbij die schrokken niet van een olifant en ons hadden ze zeker niet in de gaten. ´s avonds heeft Ronald nog een biertje gedronken met Leo aan de rivier. De ondergaande zon was een passend einde van deze mooie dag..

• 02 Maart 2014 - 16:48

Antonio:

Hoi Ronaldo en Minke,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik jullie dappere mensen vindt. Zulke gammele bootjes, laten we eerlijk zijn, in Nederland had zo'n bootje al jaren op de vuilnisbelt gelegen, en dan een rivier opvaren met zulke joekels van krokodillen? Ik geloof niet dat ik er het lef voor zou hebben. Dan het oerwoud in waar eventueel een tijger, neushoorn, beer, of een ander troeteldiertje je begroet. Ik zou dan liever op die olifant zitten, alhoewel ik dat het arme dier dat nu ook weer niet wil aan doen. Wel spectaculair dat je dan die neushoorn moeder met jong tegen komt, maar ook weer zielig dat ze dan in zo'n angstige positie worden gebracht. Maar ja die mensen kijken daar heel anders tegen dieren aan als wij hier in Nederland. De foto's zijn werkelijk schitterend. Ik ben benieuwd naar de foto's die niet zijn geplaatst en naar de verhalen. Ook die overdreven verhalen waarin Ronald met een bowiemes tussen zijn tanden de rivier induikt en het gevecht aangaat met een joekel van een krokodil, die hem even verkeerd aankeek. Ik geloof het allemaal en zal aan je lippen hangen.

Groetjes Antonio.