waar Vranasi bekent om is - Reisverslag uit Benares, India van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu waar Vranasi bekent om is - Reisverslag uit Benares, India van Ronald en Minke Kalf - WaarBenJij.nu

waar Vranasi bekent om is

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Minke

24 Februari 2014 | India, Benares

Dag 8 22 februari 2014
Vandaag vroeg uit de veren. De wekker zou op 05.00 uur staan maar Minke had haar bril niet op toen ze hem zette dus waren we om 04.45 uur er al uit. We zijn met de bus naar de Ganges gereden. Daar was het al een drukte van jewelste. De Ganges is een heilige rivier en smorgens bij zons opgang gaan mensen daarheen om te bidden, wassen, baden. Nu is de Ganges een soort open riool dus is dat best bijzonder. We zijn in een roeiboot langs de oever gevaren. Helaas mocht ik zelf niet roeien. We zaten met 18 man in de boot en dan tegen de stroom in, het was een leuke uitdaging geweest.....De roeier was een klein spichtig mannetje die zich het apelazerus zat te roeien. Op de oever was dus veel bedrijvigheid te zien. Jammergenoeg was het niet echt helder weer. Op het verste punt was een lijk verbranding, dat doen ze gwoon op een hout vuurtje. Het is nog eens wat anders dan cremeren op de spaarbrander. Terug aan wal hebben we nog wat rond gelopen. We werden er om de 2 meter aangesproken of we niet een stempel op ons voor hoofd wilden hebben dat zou dan geluk brengen. Nu hebben we al een stempel waar we nooit meer vanaf komen dus maar niet gedaan. Anderen vragen of je ze op de foto wilt zetten en dan vragen ze geld, hebben we dus niet gedaan. Allerlei prullaria wordt je aangboden, boottoctjes maar die hadden we al gedaan. Ook werd mij een aantal keren gevraagt of ik niet geschoren wilde worden. Ik heb nl wel een scheermes meegenomen maar geen scheerschuim. De monnikken hier zien er schitterend uit met lange baarden en verf op hun gezicht (die willen ook geld als je ze op de foto zet). Na dit gebeuren zijn we terug gegaan naar het hotel en hadden we een paar uurt jes voor ons zelf. Dat was erg welkom omdat we tot nu toe een goed gevuld programma hebben gehad. We hebben onze tijd gevuld met het bijwerken van ons dagboek, wat geluierd en we hebben een ATM gezocht. We hebben er een gevonden met de behulp van een tuc tuc chauffeur. Die wilde ons er wel heen vervoeren. Natuurlijk was het niet de ATM die het dichste bij was. Internetten gaat met horten en stoten. Vaak is het er even en daarna weer weg. Om 14.30 uur zijn we weer terug gegaan naar de Ganges. Inmiddels is het gaan regenen en daar wij met een Riksja daar heen gingen was dat wel weer een avontuur. Met de zijkant van onze kont buiten de riksja omdat die veel te smal was en en met een paraplu stevig vast zijn we op pad gegaan. Wij hadden een wat oudere man om te vervoeren en die trapte zichzelf een slag in de rondte. Soms ging de weg wat omhoog en moest hij lopen. Met ruim 170 kg in de bak was hij vast niet blij met ons. Ik heb nog even mee geholpen met duwen want het is een vreemd gevoel dat iemand zich zo in het zweet voor je moet werken. BIj de Ganges aangekomen was het een stuk rustiger dan vanmorgen. We hebben een boot tocht gemaakt. Het regende nog steeds maar met onze oranje paraplu´s die we gekregen hadden zag het er toch vrolijk uit. De boottocht was een stuk leuker gweest met mooi weer maar we hebben ons toch goed vermaakt. We voeren naar een fort toe. Onderweg moesten we een noodbrug passeren die uit een soort pontons bestond. Er was een doorgang voor ons waarvoor er met touwen en handkracht een ponton weggetrokken moest worden. We zijn even langs het fort gevaren maar zijn niet aan wal gegaan. Terug bij Varanasi zijn we iets verder door gevaren om getuige te zijn van de rituele verbranding van de overledenen. Het was eigenlijk een bijzonder moment om naar zo iets intiems van anderen te zitten kijken. De lijken worcen op een soort draagbaar naar de rivier gebracht en daar een paar keer onder gedompeld. Daarna worden ze van hun versierselen ontdaan en op de brandstapel gelegd. De mensen die er omheen staan zien er niet erg bedroefd uit. We hebben dit dus vanaf de boot bekeken en van dichtbij gezien. Foto´s mochten uit respect niet van dichtbij gemaakt worden. Terug aan wal hebben we een ceremonie gezien. Geen idee waarvoor ze dat deden maar het zag er kleurrijk uit. Het was gestopt met regenen maar toen het weer begon sprinte iedereen weg inclusief de mannen die de ceremonie opvoerden. Terug naar de riksja´s begon het te onweren en hield het op met zachtjes regenen. Moe maar voldaan en een beetje koud kwamen we terug in het hotel. Even onder een lekkere warme douche gestaan en toen naar het restaurant. Het was inmiddels 20.30 uur. Het is weer een prachtige dag geweest.

• 24 Februari 2014 - 08:19

Peter:

Jonge,jonge, wat maak je een hoop mee. Ik zal je straks maar een extra dienst inplannen om alle verhalen te vertellen. Veel plezier nog verder, en blijf vooral zo leuk schrijven!
    Groet,
    Peter

• 24 Februari 2014 - 13:42

Ilse:

whaha straks ben jij de man met de baard (damien zijn uitspraak) dat zei hij in het begin altijd tegen fetse haha.. maar weer een mooi verhaal..jammer dat het soms wat mistig is bij jullie zeg..moet zeggen dat wij hier heeeerlijk weer hebben momenteel hihi lente weer....veel zon en 12 graden zoiets! de kleine man heeft deze week vakantie van schooll dus mag wel zo blijven! genietse en ik mail julllie snel!!

xxxxxx

• 25 Februari 2014 - 18:36

Antonio:

Kijk dat vind ik nu zo gemeen hé, we staan om 04.45 uur op, i.p.v. 05.00 uur, omdat Minke haar bril niet op had!!! Niet omdat ik, Ronald, te lui, of te beroerd was om de wekker te zetten, nee het ligt weer aan die arme Minke, die arme meid die altijd de kop van Jut is, de ene keer is het kabbelend kontwater wat het probleem is en nu weer het feit dat ze haar bril niet op had, bij het stellen van de wekker. Er moet een actiecomité in het leven worden geroepen te bescherming van gekoeioneerde vrouwen in den vreemde.
    En dan die Ganges, wat een smerige rivier is dat. Ik heb eens een foto gezien waar je op een stuk van nog geen 100 meter iemand zag poepen in het water, een ander baadde er in, er werd een lijk aan de kant verbrand en er was een religieuze fanatiekeling die een stuk van een half verbrand lijk op at, zonder zijn handen te gebruiken, ik was gelijk helemaal klaar met die Ganges. En jammer genoeg is het ook helemaal commercieel, iedereen wil geld, ook al doen ze er niets voor.
    Ik moest wel heel erg lachen om die riksja met 170 kilo er in en dat je dan zelf maar mee duwde, fijn zo'n taxi.
    Jammer dat het weer deze dag niet echt meewerkte, maar er komen vast nog wel mooie dagen.
    Veel plezier nog.
    Los groetos, Antonio.

• 25 Februari 2014 - 22:02

Pauline:

Wat leuk zo jullie reis te volgen! Geniet maar lekker verder!
    Mijn reis naar Indochina is geannuleerd en heb nu reis bij Baobab geboekt op 15 april, 26 dagen! Wie doet je wat!Kijk er naar uit!

Veel plezier en lieve groet van Pauline

• 26 Februari 2014 - 18:38

René:

Wat een mooie belevenissen. Ronald wat ben je weer op dreef met jouw prachtige verhalen, Ga zo door en voor jullie beiden, nog heel veel plezierige dagen.

• 28 Februari 2014 - 13:35

Antonio:

Hoooooi Ronaldo en Minke,

Ik hoor niets meer, al 4 dagen een totale afwezigheid van jullie verhalen. Ik begin afkickverschijnselen te vertonen, cold turkey nog wel. Is alles goed met jullie, of hebben die Nubiërs jullie alsnog te pakken gekregen. Moet ik Geert W. er op zetten? Die pikt het echt dat Nederlanders worden belaagd, maar anderzijds denk ik dat Ronald wel voor hetere vuren heeft gestaan, die draait zijn hand daar echt niet voor om. Die pakt zijn knuppel, die heeft hij altijd bij de hand heb ik begrepen en slaat die Nubiërs zo knock out, no problemas. Zijn jullie misschien heel erg druk met alles bekijken en kom je niet meer aan schrijven toe, of is de elektriciteit op, dat zou ook nog wel eens kunnen. Dan krijgen we natuurlijk straks als er wel weer electriekjes zijn een heleboel verhalen achter elkaar. Ik krijg het al warm bij de gedachte alleen. Ik heb er nog aan gedacht om jullie te bellen, maar ik wilde jullie vakantie niet verpesten, dus toch maar niet gedaan. Nou ik wacht maar vol spanning af wat er komen gaat. Tot gauw hoop ik.

Antonio

• 28 Februari 2014 - 21:58

Bonnie:

Weer een prachtig verhaal, het lijkt me erg vies en stinken daar op en bij de GANGES,maar ook wel weer een belevenis om mee te maken. Het schiet alweer aardig op met jullie vakantie, en morgen minke haar verjaardag, weer eens wat anders dan thuis. Bij deze gefeliciteerd en maak er iets moois van.×××tot horens.

• 01 Maart 2014 - 16:05

Thea:

Minke en Ronald,

Gefeliciteerd met Minke haar verjaardag. Geniet er extra van. Neem er eentje op.
    Veel plezier nog op vakantie.!!!!!

Liefs Bert en Thea

• 01 Maart 2014 - 21:56

Gerhardina:

hoi Ronald en Minke

Tante gefeliciteerd met je verjaardag
    Veel plezier nog op jullie vakantie

groetjes Gerhardina en Jacko

• 01 Maart 2014 - 22:05

René En Carla:

Hallo Minke, van harte gefeliciteerd en nog vele gelukkige jaren in goede gezondheid. Natuurlijk Ronald ook gefeliciteerd met jouw meissie. Wij hopen het nog lang mee te mogen maken. Veel plezier nog.
    groeten van ons, Carla en René